tisdag 8 maj 2012

Kristet motstånd

Avresan för babykläderna till Kongo närmar sig!

Idag blev det inte mycket sticka av för mig på Stickcaféet eftersom vi snart ska skicka iväg våra kläder till Kongo. 107 plagg har vi hunnit med att sticka sedan vi startade den 24 januari (och då ska man ha i minnet att vi inte är fler än 10-12 stickare)! Nu är jag ingen Stefan Holm direkt, men lite statistik är väl roligt att hålla sig med? Vi stickade 16 västar, 15 koftor, 13 par sockor, 2 byxor, 5 blöjbyxor, 4 filtar, 3 klänningar, 1 nalle och inte mindre än 48 mössor! 12 tygblöjor och 5 köpta bodys gick också ner i påsarna, så sammanlagt skickar vi 124 plagg. Sjukhuset vill helst ha set, så jag packade i plastpåsar och angav på utsidan vad som fanns i och i vilken ålder jag trodde att det skulle passa för. Troligtvis är våra storleksangivelser helt fel, eftersom barnen på grund av undernäring är långt mindre än vad våra svenska barn är i samma ålder, men en fingervisning blir det i vilket fall. 30 sådana påbörjade eller nästan kompletta set fick vi ihop. 

Jag sorterade, packade i påsar, skrev "innehållsförteckningar" och räknade plagg. Min man fotograferade och min äldsta dotter hjälpte mig sen när vi kom hem att få färdigt alla påsar. Yngsta dottern var självklart också med, även om hennes engagemang mest handlade om att få "fika med tanterna" och visa dem sina strumpor med cupcakes på. 

Det känns så otroligt fint att få vara en del av detta skapande, att både få gemenskap och vara en del av något större. När jag packade påsarna tänkte jag på vilken skillnad varje liten påse kommer att göra för det barn och den mor som får den. Barnet som räddas undan kyla och hotande lunginflammation. Modern som kanske får en liten gnista av hopp vid tanken på att någon bryr sig om hennes, trots att hon våldtagits och skändats och därför inte är välkommen tillbaka till sin by och sin man. Mot ett samhälle söndertrasat av våld och kalla vapen tar vi upp kampen, och vi gör det med kärlek och varma mössor! Jag tänker att det kan också vara en form av kristet motstånd
Innan packningen
Koftor, mössor, västar
Hjälmmösseparad
Rutfiltar, slätstickade filtar, rätstickade... många fina varianter

Längst fram ett gult set med mössa, tossor, kofta och byxor. Mönster från Drops design

Nallen Gabriel från boken "Värma en liten"


En Yemenklänning i närbild
Färdigpaketerat!






5 kommentarer:

  1. Va duktiga du/ni varit , beundransvärt! En kram till alla duktiga "tanter"

    SvaraRadera
  2. Tack! Det värmer mig att tänka på den uppslutning som har varit, både från de som troget kommit på tisdagarna och stickat, och från dig och alla andra som skänkt garner och stickor. Tack så otroligt mycket!

    SvaraRadera
  3. Verkligen fint!
    Fina tankar!
    Och att vara en liten del av något stort!
    Själv stickar jag just av restgarner, ett lager att skänka till behövande vid tillfälle!

    SvaraRadera
  4. Underbara saker ni åstadkommit.Det värmer verkligen.Här är det också mösstickning på gång.Högen växer.

    SvaraRadera